SEO, SEM, PPC i PR – co oznaczają te skróty?
Każdy początkujący użytkownik internetu, który zainteresuje się tworzeniem stron www i ich promocją, prędzej czy później trafia na enigmatycznie brzmiące skróty takie jak SEO, SEM, PPC i PR. Prawdopodobnie wpisze on je w wyszukiwarce i znajdzie setki stron poświęconych tej tematyce. Nie oznacza to jednak, że łatwo znajdzie rozwiązanie swojego problemu, ponieważ niełatwo jest w prosty sposób wyjaśnić, co oznaczają poszczególne skróty i czym się od siebie różnią. Są one bowiem dość mocno ze sobą powiązane. W poniższym wpisze postaram się w jak najłatwiejszy sposób wyjaśnić, co oznaczają te 4 magiczne skróty. Zapraszam do lektury.
SEO, czyli Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych
Skrót SEO pochodzi od angielskiego Search Engine Optimization, co tłumaczone jest jako Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych. Potocznie, nazywane jest to również pozycjonowaniem. Ogólnie rzecz biorąc, można powiedzieć, że jest to ogół działań, które mają na celu osiągnięcie przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów kluczowych.
Tłumacząc to na prosty język, chodzi o to, by np. mój blog o programach partnerskich i sieciach afiliacyjnych, pojawiał się na jak najwyższej pozycji, jeśli ktoś wpisze w Googlach właśnie takie frazy jak „programy partnerskie” czy „sieci afiliacyjne„. Im wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania zajmuje taka strona, tym większą popularnością się cieszy i większa liczba użytkowników ją odwiedza.
SEM, czyli Marketing w wyszukiwarkach internetowych
Skrót SEM pochodzi od angielskiego Search Engine Marketing, co oznacza Marketing w wyszukiwarkach internetowych. Są to działania promocyjne, takie jak wykupowanie linków sponsorowanych oraz pozycjonowanie i optymalizacja stron www, które mają na celu zdobycie jak najlepszych pozycji w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych, zarówno tych płatnych, jak i „naturalnych”.
Można więc powiedzieć, że SEO, o którym pisałem wyżej, jest częścią SEM. SEM jest pojęciem szerszym, ponieważ dotyczy także linków płatnych / sponsorowanych, czyli PPC.
PPC, czyli płatne za kliknięcie w link
PPC jest skrótem od angielskiego Pay Per Click, czyli płatne za kliknięcie w link. Ważnym aspektem PPC, jak sama nazwa wskazuje jest fakt, iż reklamodawca nie płaci za wyświetlanie reklam, tylko za faktycznie kliknięcia w jego reklamy. Takie reklamy można kupować np. w Google AdWords.
PR, czyli PageRank
PR w marketingu internetowym jest skrótem od angielskiego PageRank (nie mylić z Public Relations ;)). Najprościej mówiąc, PR jest to wartość, która przyznawana jest każdej stronie internetowej zindeksowanej w wyszukiwarce Google, która oznacza jej „jakość”. Algorytm PageRank wciąż jest rozwijany i zmieniany, w związku z czym trudno jest wyjaśnić zasady jego działania. W skrócie, można powiedzieć, że im więcej stron w internecie linkuje do Twojego serwisu, tym większy PR Twoja strona może uzyskać. Jest ona więc wówczas lepiej oceniania przez wyszukiwarkę internetową Google.